... جز دوری شما ...

بعضی از دوستان مرا متهم می کنند به اینکه آدمی هستم که همه مسائل را دسته بندی می کنم و سعی می کنم تعریفی از موضوعات ارائه بدهم که این کار باعث تحدید موضوع و تضعیف خلاقیت می شود و خب البته من هم طبق معمول چنین انتقادی را نمی پذیرم و تازه اگرهم ثابت شود که همین طور هستم آن وقت می روم سراغ این نظریه که اصلاً دسته بندی مسائل و دنبال تعریف موضوعات رفتن خیلی هم خوب است و باعث تبیین مسئله مورد بحث می شود. در این مطلب می خواهم یکی از همان دسته بندی ها را انجام دهم و نظرم را نسبت به موضوع "سلامتی" اظهار کنم. به هر صورت مصداق ضرب المثل "چار دیواری ، اختیاری" این وبلاگ یک قلمرو شخصی است و از اول برای همین جور اظهار نظرها تدارک دیده شده است و از همین حالا به دوستان منتقدی که می خواهند در این باره همان انتقاد قبلی را تکرار کنند خسته نباشید می گویم.

به نظرمن سلامتی 4 شکل یا 4 دسته دارد که تنها بهره مندی از هر 4 شکل آن به معنای آن است که سلامتی برقرار است . اولین شکل آن همانی است که همه می گویند و در اصطلاح عموم از آن به تنهایی به عنوان سلامتی یاد می شود ، یعنی سلامتی جسمی ، که خب با ورزش کردن و دکتر رفتن و سیگار نکشیدن و ... حفظ می شود و به نظر من از بقیه انواع سلامتی کم اهمیت تر است. دومین شکل ، سلامتی جنسی است که در کشور ما متأسفانه با ازدواج کردن حاصل می شود و از سلامت جسم مهم تر است. سومین شکل از سلامتی اجتماعی است که اغلب با اشتغال و حضور در اجتماع به وجود می آید. (مثلاً شرکت در انتخابات از نظر حاکمیت ها یک نوع سلامتی اجتماعی محسوب می شود.) و آخرین و مهم ترین شکل از سلامتی ، سلامتی روانی است که عینی نیست و با توانایی آدمها در برقراری یک ارتباط متافیزیکی رابطه مستقیم دارد. حالا این متافیزیک می تواند دین ، هنر ، یا هر چیز دیگر باشد.


من هم با نظر خیلی ها که معتقدند خوشبختی چیزی جز داشتن سلامتی نیست موافقم اما احتمالاً چون تعریفم از سلامتی کمی پیچیده تر است راهم از دیگران جداست و البته باید اعتراف کنم که خودم را آدم سالمی نمی دانم چون حداقل دو شکل از اشکال ذکر شده در بالا را در خودم نمی بینم. بد نیست به این نکته هم اشاره کنم که با وجودی که بین این انواع سلامتی ارتباط مستقیمی قائل هستم اما معتقدم وقتی قرار است که سلامتی جنسی تنها از طریق ازدواج (به معنای تحمل یک آدم تا آخر عمر) حاصل شود میان سلامتی جنسی و سلامتی روحی رابطه ای معکوس ظاهر می شود و این به آن معناست که با شراطی که ما داریم هیچگاه سلامتی کامل برقرار نمی شود. به هرصورت اگر شما هم شکلی دیگر از این موضوع سراغ دارید می توانید اضافه کنید.


۱۰ نظر:

  1. عكستان را در قاب جانخراشي قرار داده ايد كه ابتلابه نوع چهارم از سلامتي ! در خودتان را كمي شك برانگيز مي نماييد!
    و بعد در جامعه و روزگاري كه هر كلمه اي خالي از محتوي و مفهوم مربوط به خود است و فقط يك روكش است!(ياپوك يا حاوي موادي نامربوط !)ديگر حرف زدن از سلامتي خود يك بيماري است!(در اسرع وقت برويد دكتر!)
    اگر به كلمه ي كليشه اي آزادي(سر سلسله ي كلمات خانمان برانداز خونبارو همگاني!)نگاهي دزدكي! بيندازيم ميبينيم كه هيچگاه اشكال مختلفش باهم كنار نيامده اند لذا! هيچگاه حاصل نشده است.(من خارج نرفته ام و در مورد وضعيت اين كلمه در آنجا هيچ اطلاعي ندارم)
    ونيز كلمه سنگين وزن و كمر شكن وتكراري عدالت كه گويا بايد همگي منتظر باشيم كه حصولش را فقط در آخر الزمان ببينيم و تا ان موقع هر طور شده خود را زنده و سر حال نگه داريم و بي عدالتي هاي مختصر را باجان و دل بپذيريم تا روز موعود.
    اصلن چرا يك بار در مورد ميوه كه هيچ ربطي به يك دوره اجتماعي و سياسي خاص ندارد حرف نمي زنيم؟
    آيادليلش اين است كه به سياست ربطي ندارد بنابر اين نمي شود حرفهاي عميقي در باره اش گفت؟!!
    يا مادر كه تحت هر شرايط اجتماعي اقتصادي سياسي و جوي! مادر است! و يا مثلن كلمه ي ساعت!!!!!
    به هر حال 22 بهمن مبارك.

    پاسخحذف
  2. سلام...به به چه اسمه خوبی داره این وبلاگ....خوبی احسان جان؟ چه عجب ازین ورا؟

    پاسخحذف
  3. کدام دو شکل ؟ را در خودت نمی بینی ؟ آن دو شکل ؟یا این دو شکل ؟

    پاسخحذف
  4. عین همون زوج خوشبختیه که میگن.

    پاسخحذف
  5. داشتن يك ازدواج موفق و رسيدن به بلوغ عاطفي، مهم ترين عامل برقراري آرامش افراد است.
    در حقيقت بدون وجود يك تكيه گاه عاطفي، ادعاي داشتن شخصيت مستقل، قوي و سازگار كه به راحتي با مشكلات برخورد مي كند، صحت ندارد.

    پاسخحذف
  6. ارتباط نزدیکی میان مذهب و تندرستی وجود دارد."نورمن وینسنت پیل"

    پاسخحذف
  7. علی محقق - سلامت باشی اخوی حالا با هر تعریفی که می کنی یا می کنن یا می کنم...... ( چه بکن بکنی شد!!)
    اقا چارراه قبلی منقرض شد یه چارراه تازه درست کردیم گاه گاهی همینطور که ساندویچ با نون اضافتو گاز می زنی سلانه سلانه یه سر بیایی سر چارراه ما خوش به حالمون میشه... سلامت باشی ایضا....
    http://charrah.blogfa.com/

    پاسخحذف
  8. سلام اقاي لائيك
    اي كاش پدرت اين نظر را سي سال پيش از شما ميشنيد تا حداقل كاري براي خودش كه ميتونست انجام بده عمل به نظريه شما بود اخه ان موقع تو تركيه راحت به شما ويزا ميدادند

    پاسخحذف
  9. چه عجب که احسان حسن سلامتی را چهار تکه کرده اولین شکل سلامتی که با رفع مشکل چشمت برایت ناقص نشد اما نوعی که شما از ان رنج میبرید ومن میدانم عدم توانایی برقراری ارتباط عاطفی است که گاهی با چاشنی خرج همراه است اما امان از دست ودلبازی تو دوست قدیمی دولتدوست

    پاسخحذف
  10. اززمان دانشجويي مي شناسمت از خودت مزخرف تر خود خودتي.همان كاليكاتور و ادامه بده بهتره. مردك(مردعزيز)فيلصوف بازي درنيار.محترمانه بتمرگ سرجات؟!

    پاسخحذف