زمانی برای نخندیدن کاریکاتوریستها

پس از آنکه ایران کارتون در مطلبی نقدگونه کوشید تا تحریم دوسالانه کاریکاتور تهران توسط اکثر هنرمندان این رشته را از هدف غایی و بشر دوستانه خود به سطح یک عمل غرض ورزانه سیاسی تنزل دهد ، مطالب مختلف دیگری در دفاع از این تصمیم توسط برخی امضاکنندگان انتشار یافت که به نظرم مطلب علی درخشی با عنوان رندانه "کاریکاتوریست ایرانی خانه ندارد" یکی از درخشان ترین آنهاست. نوشته های دوستان به اندازه کافی محتوی نکات مفید هست و تکرار آنها لازم نیست اما یکی از انتقادات ایران کارتون که تاکنون بدون پاسخ مانده ، آنجاست که بر این عبارت از متن بیانیه انگشت می گذارد که "خنديدن و خنداندن در فضاي کنوني را به دور از احساس مسووليت مي دانيم." [اکنون زمان مناسبی برای خندیدن نیست!]. به نظر می رسد که منتقدان این عبارت زیبا معنای تلویحی آن را در نیافته اند و تنها به کلمات تشکیل دهنده این جمله نگاه کرده اند. این کار درست مانند آن است که به سعدی شیرازی به خاطر این بیت (عبادت به جز خدمت خلق نیست ؛ به تسبیح و سجاده و دلق نیست) خرده بگیرند. بدیهی است که شاعر به خوبی می دانست که عبادت معنایی به غیر از آنچه گفته هم دارد وتنها با این کار به شکل تلویحی و اغراق آمیز اهمیت موضوع را یادآور می شود. در متن بیانیه وقتی که امروز را زمان مناسبی برای خندیدن نمی دانیم در حقیقت به صورت کنایی و برای اثرگذاری بیشتر بر اهمیت درک این مسئله تأکید می کنیم و لازم است تا ایران کارتون در خوانش آن اندکی بیشتر ذوق از خود به خرج دهد.
در پایان من هم از دوستان باقی مانده (به ویژه اعضای شورای سیاستگذاری دوسالانه) می خواهم که با حسن نیت در این کار خداپسندانه و بشر دوستانه شرکت کنند.

۴ نظر:

  1. این کار فوق الاده به رهبری نیک آهنگ، بسیار زیبا و سبز بود و اثرگذار!

    پاسخحذف
  2. امروز بهترین کار تبعیت از خواست اکثریت جامعه ست . کاریکاتور نزدیکترین هنر به سیاست نیست ؟

    پاسخحذف
  3. زیبا بود . هم حرکت و هم کارتون . وقتی کاریکاتوریست خود سوژه ی بازی تلخ زمانه می شود کاریکاتور "تلخند"یست که همدردی می طلبد .
    احسان عزیز پیروز باشی و خلاق . وبلاگ منو هم اگه خواستی اد کن لااقل گاهی مهمون نگاه طنازت باشیم.

    پاسخحذف