هویجولوژی


یکی از دوستان که از سر سوزنی ذوق بهره برده است چندی پیش در اظهار نظری روان شناسانه -با مقایسه انسانها با میوه- فصلی تازه را در علم روان شناسی باز کرد. این اظهار نظر از طرف ایشان البته مایه شگفتی هم شد از آن جهت که این دوست -به خصوص به عنوان یک شهروند لر- چگونه توانسته است با مشاهده انواع میوه قبل از بلعیدنشان قدری در مفهوم آن میوه تأمل به خرج دهد؟ گذشته از این بد نیست به چند نمونه از قیاسهایش اشاره ای کنم آنجا که برای معرفی یکی از دوستانش ، او را به خاطر ظاهر خنثی و گمراه کننده و باطن ظریف ، مینیاتوری و عمیقش به "کیوی" تشبیه کرد که الحق با کمی دقت به نظرم تشبیه قابل تحسینی بود. این تشبیه به ویژه از آن جهت پذیرفتنی تر شد که به طعم خاصی که این میوه دارد توجه کردم. ایشان در ادامه با اشاره به اینکه "هویج" درست در نقطه مقابل کیوی قرار دارد درستی حرف خود را با مقایسه دوستی دیگر به اثبات رساند که کلی مایه انبساط خاطر گردید. اینکه چرا مرا به "بادام" تشبیه کرده هم خالی از لطف نیست ، زیرا ایشان مرا آدمی عاطفی و احساساتی (پوست لطیف بادام) ، منطقی (درون سخت و تلخ بادام) ، و اهل تفکر (هسته بادام) می دانست. با اینکه دوست می داشتم که به میوه خوشمزه تری مثل گیلاس یا با کلاس تری مثل گریپ فروت! تشبیه می شدم اما همین بادام هم با آن توصیفات از سرم زیاد بود.
در پایان بد نیست تا من هم با مقایسه دوستان لینکی به میوه ، ضمن ارائه کمی خوشمزگی ، شانس خودم را در این شاخه جدید از علم روان شناسی امتحان کنم:
سوسن : زالزالک!
مانا نیستانی : زردآلو
مجلس رندان : سیب
فیدوس : موز
عابرپیاده : انار
چهار راه : خربزه
مارون : هلو
مترو پلتیک : خیار
تازیانه : سیر!
فرار از راه فرار : کیوی
عطر گریز : هندوانه
نسیم سحری : آناناس
توکای مقدس : خرمالو

۱۶ نظر:

  1. دنيايي رو تصور کنين که همه آدم هاش مثل ميوه اند ...قرمز، سبز، نارنجی..گرد، چاق، باریک....
    بعضي از آدم ها يک دنيا تو دلشون حرف دارن ...اما راز کسي رو برملا نمي کنند .. سربسته مي مونن ......... مثل خربزه.

    بعضي ها ظاهر سفت و سختي دارن ... اما پاي هيچ ميوه اي بهشون نمي رسه از بس که مفيدند و ويتامينه هستند .... مثل گردو . گردو تا وقتش نرسه از درخت نمي افته پايين مگر آنكه با چوب و چماق بيافتي به جانش. مزيت ديگه اش اينه كه مي توني تا مدتها نگه اش داري بدون اينكه فاسد بشه.


    - بعضي ها ظاهر جذابي ذارند ... اما همينکه تو دهن مي ذاريشون ... دهنت جمع ميشه .... مثل خرمالو.


    - بعضي ها هم خيلي ظريف و حساس هستند .... نازک نارنجي .... بايد موقع جا به جا کردن مواظب باشي تا بهش آسيب نرسه ... اگه بيوفتن روي زمين يا ميوه هاي ديگه روي اين ميوه رو بپوشونن ...... له ميشن ....معمولا اين ميوه ها رو که تو دهن مي ذاري ...زود آب ميشن .... تموم ميشن ..... مثل توت فرنگي... گيلاس... هلو .... . اينها طاقت دوري از دهن رو ندارند و گرنه از دهن مي افتند. بعضي از ميوه ها رو براي خوردنش بايد خيلي زحمت بکشي ...... يک جمع خودموني مي خواد سخته ......... مثل انار .

    بعضي ها هم از دور به ميوه شباهت ندارند. ظاهرشون چيزي رو نشون نمي ده. ممكنه با سيب زميني قاطي شون بكني. ولي وقتي طعم هفت هشت ميوه اي اش زير زبون تون جا خوش مي كنه دل ازش نمي كنين. منظورم كيوي يه. من عاشق كيوي هستم.

    بعضي ديگه از دور ميوه هستند و از نزديك نه. منظورم شبه ميوه هاست صرفا براي تماشا و دكور. محض نمايش براي ديگران. شايد هم براي آنكه چشمهايمان از ميوه سير بشوند.

    پاسخحذف
  2. میوه خوبه ، اما یه کم گرونه

    پاسخحذف
  3. سلام. من كه نفهكيدم سيب چه معني داره؟ چون وبلاگ مورد نظر را نديدم. اما احتمالا با سابقه اي كه از سيب داريم! نبايد چيز بدي باشد. متشكرم كه مرا مي خواني و نظر مي دهي. استفاده مي كنم مثل هميشه.

    پاسخحذف
  4. جایگزینی سنتهای مذهبی به جای آیینهای ملی حرکتی خزنده و موذیانه است که رسانه ضد ملی ما چندسالی است درپیش گرفته است...
    آپم

    پاسخحذف
  5. سلام
    اول از همه عیدتون مبارک و سال خوبی را برای شما و سایر دوستان آرزو دارم..
    دوم: من فکر نکنم به هیچ میوه ای شباهت داشته باشم همانطور که میوه ها به من شباهتی ندارند من فقط خودمم یه مهدیه شفیعی...
    سوم: اسم وبلاگم تو لینکدونیتون نبود جناب آقای گنجی!!
    چهارم: ممنون که مییایید و به وبلاگ حقیرانه ما سر میزنید و نظر میدید واقعا خیلی خوشحال میشم میبینم بزرگانی همچون شما و دیگر دوستان وهمکاران وبلاگ کوچیک ما را قابل میدونند و نظراتشونو بیان میکنند
    پنجم: ندارم چیزی واسه گفتن دیگه!!

    پاسخحذف
  6. سلام . سال نو مبارک . در تشبیه وجه شبه مهم است . از آناناس چه تصویر ذهنیی داری ؟

    پاسخحذف
  7. ما نونیم که ای میویل که گتی چه بی؟نخردیم تا ای سنه که منش به سر ایبریم!!!


    این دیگه آخر استعداد من در لری اسپیک کردن بود.اگر می شناختمتون احتمالا یه نظر کارشناسی تر شده تر! میدادم!

    پاسخحذف
  8. سلام
    کیوی منبع خوبی برای پتاسیم و عنصر کلسیم است .
    اما توی زندگی ما....

    پاسخحذف
  9. درحاشيه: من كيوي رو با پوست مي خورم .خيلي حال ميده. اولين بار هم از دلارام كاووسي - ساكن كرج و اون موقع دانشجوي زبان فرانسه دانشگاه بهشتي - ياد گرفتم.
    در متن: ...

    پاسخحذف
  10. ما هممون میوه ایم . اما خیلی هامون هنوز نرسیده ایم . این اشکالی نداره . مشکل اینه که فکر می کنیم رسیدیم . . .

    پاسخحذف
  11. همیشه که میدیدمت می خواستم بهت بگم احسان تو واقعن شبیه سیب زمینی هستی روم نمیشد این پست کارمو راحت کرد /احسان تو واقعن شبیه سیب زمینی هستی / ممنون

    پاسخحذف
  12. گاهی هم یواشکی سیب زمینی صدات میزدم :)

    پاسخحذف
  13. سلام سیب زمینی ازاسمی که مهرگان برات گذاشت حال بردم چون دوران دانشجویی هرکس ازهر غذایی بدش میامداسم اون غذا رو روش میزاشتیم من ازسیب زمینی بدم می یامدبهم می گفتن سیب زمینی همینطور.. نجمه عدسی بود وطیبه بادمجان و....بنابراین خیلی خوشحالم که از این به بعدتوسیب زمینی هستی ای سیب زمینی

    پاسخحذف
  14. مثل یك خارك سبز سردمه و می دونم هیچ زمانی دیگه خرما نمی شم ...
    اسمی که تو برام نزاشتی...
    شیره غریب...

    پاسخحذف
  15. سلام چون مرتب باشما در ارتباطم واقعا مثل بادام ميموني .

    پاسخحذف