کاریکاتروریسم

در جهان کاریکاتور معمولاً سوژه های مشترکی وجود دارد که اغلب کاریکاتوریستها درباره آن آثاری خلق کرده اند که نمونه های کلاسیک و شناخته شده تر آنها "مرد تنها در جزیره" ، "خودکشی" و ... است. پس از واقعه یازده سپتامبر موضوع تروریسم نیز به جمع این سوژه های مشترک افزوده شد که امروزه تقریباً هیچ کاتالوگی در دنیا بدون داشتن آثاری از این موضوع به چاپ نمی رسد. اما نکته ای که همواره با دیدن کاتالوگهای جشنواره های خارجی جلب توجه می کند نگاه خاص کاریکاتوریستها به این موضوع است. نمی دانم شما هم دقت کرده اید یا نه اما تقریباً همه کاراکترهای این آثار که بدنشان مجهز به مواد منفجره است ، ظاهر و پوششی اسلامی دارند ، به این معنا که انگار کاریکاتوریستهای جهان در یک توافق نانوشته در خلق کاراکترها با نشانه های اسلامی به عنوان نماد تروریست توافق کرده اند تا با وجود چنین نشانه هایی آثارشان به شکل بهتری توسط مخاطب درک شود. این اتفاق می تواند بازتابی از نگاه اغلب مردم جهان به مسلمانان باشد که آنها را با تروریستها مترادف و مرتبط می دانند. نکته جالب تر اینجاست که با بیشتر شدن چنین آثاری در فستیوالها و کتابهای کاریکاتور دنیا و به دنبال آن پذیرفته شدن این الگو ، کم کم کاریکاتوریستهای مسلمان هم برای بهتر پذیرفته شدن و درک آثارشان در سوژه تروریسم ، ناچار به پیروی از این نماد خواهند شد که البته باید اعتراف کرد هم اکنون هم کم نیستند آثار کاریکاتوریستهای مسلمان که با تبعیت از چنین الگویی خلق شده اند . باید دید واکنش جمعیتها و انجمنهای کاریکاتور کشورهای مسلمان -از جمله ایران- در آینده نسبت به این جریان چه خواهد بود؟ آیا جشنواره های ایرانی همچون گذشته ، در سکوت پذیرای چنین آثاری خواهند بود ؟ و اگر بخواهند واکنشی نسبت به این مسئله نشان دهند چه کاری از دستشان بر می آید؟

۱۷ نظر:

  1. من هم با شما موافقم . البته قبل از حوادث 11 سپتامبر نیز می توانستید در کاتالوگهای کاریکاتور جشنواره های خارجی کارتونهایی را ببینید که چادر و حجاب اسلامی را مسخره کرده اند و یا اینکه یک مسلمان را به صورت یک روحانی کشیده و اورا دست انداخته اند . در یکی از مسابقات ترکیه قبل از11 سپتامبر و قبل از روی کار آمدن اسلامگراها در ترکیه دیدم که یکی از برگزیدگان مسابقه آخوندی را در توالت کشیده که بجای استفاده از دستمال توالت د ارد از گوشه عمامه برای تمیز کردن خود استفاده می کند .

    پاسخحذف
  2. خب شما هم اونارو بکش ..... بکش نه بکش .... اگه دیدی مینی زوپ پوشیدن و لختی می گردن اونا رو بکش، اگه دیدی یهود و نصارا با هم ائتلاف کردن اونا رو بکش، اگر دیدی جوانی غربی بر درختی تکیه کرده اونو بکش....اما اگر دیدی اون جوان غربی به زنی مسلمان نزدیک شده،اونو بکش!!

    پاسخحذف
  3. مارون- به خدا خوندمش !

    پاسخحذف
  4. نظری در این مورد ندارم فقط خیلی خوشحالم که باز بعد از دهدشت کارتون مطالب ات رو می بینم

    پاسخحذف
  5. مانای عزیز! خوشحالم که اومدی. من هنوز نمی تونم برات کامنت بذارم وگرنه حرف برای گفتن زیاده. لینکت می کنم.

    پاسخحذف
  6. کاريکاتوريست هم يک انسان است مثل بقيه انسانها، فقط با کمي ذوق بيشتر و درک عميق تر و ........
    خوب اینم نظر من بود دیگه، مثل مانا نیستانی !!

    پاسخحذف
  7. احسان جان...یع سری چیزها هست که اینجا نمیشه در بارش حرف زد....

    پاسخحذف
  8. نظر...راستش این به نظر من روندی ست که آدم ها را در کام خودش می کشد.مسلمان و غیر مسلمان ندارد.اگر یک دنیا جمع شوند و بگویند که تو احمقی بی شک باورت می شود که از گهواره تا گور!احمقی.پس اگر یک دنیا هم نه آن عده ای که دنیا را هدایت می کنند بگویند تروریسم مترادف اسلام است کی می تواند بگوید که نیست؟قبلن ها بش می گفتند تهاجم یا استحاله ی فرهنگی.حالا چه اسمش است من نمی دانم.

    پاسخحذف
  9. راستی!من راجع به کامنتهای وبلاگم قادر به دفاع نیستم اما شعرم شاید قابل اعاده ی حیثیت باشد!حالا بیایید به من بگویید کامنتتان متلک بود؟تعریف بود؟تقبیح بود؟....یا چه و چه و چه...متاسفانه در تشخیص لحن آدم ها در نوشتار کمی بی استعدادم!

    پاسخحذف
  10. سلام
    فقط ميتونم بگم خیلی وبلاگ پر محتوا و جالبی بود موفق باشید

    پاسخحذف
  11. hi
    kasi ast ke sozo khobi entekhab va dar pardakht va ejraye an niz movafagh bashad
    khah ba mozoee seasi ya mazhabi
    khah erotic
    tanha soze monaseb mohem ast va pardakht monaseb

    پاسخحذف
  12. البته اکثریت تروریستها و تقریبا همه تروریستهای انتحاری واقعا مسلمانند. آقای رهبر و آقای مصباح هم قبلا گفته بودند که ترور جزیی از اسلام است. حالا قضاوتش با خودتان.

    پاسخحذف
  13. من آنجاهایی را که دوست دارم و باید مدام جلو چشمم باشد که بروم سراغشان لینک می کنم.باید ببینم سرعت بروز شدن شما چقدر است تا تصمیم بگیرم وبلاگتان را دوست بدارم یا نه:)
    سال نو مبارک!شاد و سلامت باشید.

    پاسخحذف
  14. با عرض سلام و خسته نباشید
    اولا چقدر نظر دادن در وبلاگتون سخته
    دوما تو نظراتم نوشته بودید:(شوخی منو که به دل نمی گیرین , آره؟)
    کدومو نباید به دل بگیرم اینکه: کاریکاتوریست خوبی میشم یا نه اطلاعاتتون درمورد چگونگی احتراق در موتورهای درونسوز؟!
    در کل خیلی خوشحال شدم به وبلاگ ناقابل من هم سر زدید و نظر گذاشتید ...باز هم منتظر حضور سبزتون در وبلاگم هستم!
    شاد باشید سال نو را هم پیشاپیش تبریک میگم

    پاسخحذف
  15. این شیوه محدود به کاریکاتور نیست . در سایر رشته های هنری و از جمله سینما نیز این سبک متذاول شده است .

    پاسخحذف